Kamis, 29 Februari 2024

Lebih mengerikan daripada Dajjal...

Lebih mengerikan daripada Dajjal... 

Dengan segala sifat Dajjal yang mengerikan, seperti diberi kemampuan menghidupkan orang mati, tanah orang-orang yang ingkar kepadanya menjadi kering kerontang, orang-orang berlarian di gunung-gunung, bahkan dia mengaku dirinya adalah Tuhan, namun ada yang lebih mengerikan daripada dia. Siapakah dia? 

Ya, yang lebih mengerikan daripada Dajjal itu adalah ULAMA SU', orang-orang yang berilmu namun jahat dan menyesatkan. 

Rasulullah -shallallahu alaihi wasallam- lebih menghawatirkan umat ini diuji dengan mereka daripada diuji dengan Dajjal dengan segala fitnahnya. 

Karena apa yang dilakukan oleh Dajjal itu yang puncaknya adalah menyesatkan manusia dengan mengaku sebagai Tuhan, maka itu tidak samar bagi orang-orang beriman.

Namun, orang-orang yang berilmu namun jahat ini, mereka disegani banyak orang, dan bahkan diidolakan, namun bicaranya yang manis dan karismatik mengajak manusia menjauh dari dunia, tapi perbuatannya mengajak manusia ke neraka. Sedangkan manusia lebih condong kepada perbuatan yang dilakukan tokoh mereka daripada ceramahnya. 

Yang lebih miris lagi, orang-orang ini merasa diri mereka adalah orang-orang terbaik dan punya kedudukan di hadapan Allah, daripada manusia lain. Wal'iyadzu billah.. 

(Hal ini bisa anda lihat keterangannya dalam kitab Maraqi Al Ubudiah Syarh Matan Bidayatul Hidayah Lil Gazali, karya Syaikh Nawawi Al Jawi hal. 31-33, Dar Miratsun Nubuah) . 

Semoga Allah selamatkan kita dari orang-orang berilmu seperti mereka.
Ustadz ahmad muzaqi