Senin, 30 Januari 2023

TAK PERNAH MENDOAKAN ISTERI

TAK PERNAH MENDOAKAN ISTERI

Ada seseorang, memiliki seorang isteri, namun wajah isterinya, jika dipandang tidak menyenangkannya, walaupun kata orang, isterinya cuaaantik. Jika diperintah membangkang. Dan jika ditinggal pergi, tidak menjaga kehormatan suami. Ini membuat dirinya tidak bahagia hidupnya. 

Apa penyebabnya ? Mungkin saja salah satu sebabnya, selama ini dia tidak pernah mendoakan isterinya. Sebagaimana doa seorang ulama tabiin, yang senantiasa mendoakan isterinya disetiap doanya.

Muhamad bin Husain rahimahullah berdoa :

 اللهم ارزقني امرأة
 تسرني إذا نظرت
 وتطيعني إذا أمرت
 وتحفظني إذا غبت 

“Ya Allah berilah aku rizki seorang istri, 
yang menyenangkanku jika aku memandangnya, 
mentaati aku, jika aku perintah 
dan menjaga (kehormatan) ku, jika aku tidak ada. (Bahjatul Majaalis 183).

AFM